Bydgoska Generalna Dyrekcja Krajowych Dróg i Autostrad podsumowała, jak wygląda stan przygotowania inwestycji na drodze krajowej nr 25 w województwie kujawsko-pomorskim. W najbliższych latach na drodze odbędzie się wiele prac, w tym m.in. wybudowane zostaną dwie obwodnice.
Cała droga krajowa nr 25 ma długość 412 kilometrów i prowadzi przez pięć województw od Pomorza do Wrocławia na Dolnym Śląsku. GDDKiA skupiła się na północnym fragmencie w swoim województwie, to jest od granicy z województwem pomorskim w miejscowości Zamarte do Tryszczyna i węzła Bydgoszcz Opławiec, gdzie łączy się z obwodnicą Bydgoszczy, czyli z S5 i S10. Fragment ten ma około 65 kilometrów długości.
Dwie obwodnice na DK25
W ramach podejmowanych prac w województwie, planowana jest obecnie
budowa dwóch obwodnic. Obie uwzględnione zostały w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Pierwsza z nich – obwodnica Kamienia Krajeńskiego – będzie mieć długość 2,5 km i rozpocznie się w miejscowości Orzełek, skąd mostem nad Kamionką włączy się do ronda w ciągu ulicy Sępoleńskiej. W ramach inwestycji powstaną trzy obiekty inżynierskie.
3 lutego GDDKiA podpisała umowę z GrupąMirbud, a jej wartość to ok. 43,2 mln zł. Budowę zaplanowano na lata 2026-28.
Drugie obejście, to natomiast 6,4-kilometrowa obwodnica Sępólna Krajeńskiego od włączenia do obecnego przebiegu DK25, gdzie powstanie rondo do ronda na ulicy Koronowskiej przez m.in.nowy most nad Sępolenką i pod wiaduktem linii kolejowej.
Również 3 lutego została podpisana umowa z Grupą Mirbud, a czas budowy to 2026-28. Wartość zadania w tym wypadku wyniesie jednak 115,4 mln zł.
Ponad 30 km budowy
Poza obwodnicami, inwestycje obejmą również siedem odcinków drogi krajowej nr 25. Również w ostatnim czasie zakończono wiele innych prac na tym fragmencie, jak chociażby budowa ronda w Koronowie ukończona w 2010 roku czy rondu 650-lecia Kamienia Krajeńskiego.
W najbliższym czasie zaplanowane są natomiast następujące inwestycje:
- Kamień Krajeński – Sępólno Krajeńskie – 7 kwietnia 2025 roku otwarcie ofert przetargowych na rozbudowę 6-kilometrowego odcinka, planowana budowa w latach 2029-2030;
- Obowodo – Mąkowarsko – postępowanie Krajowej Izby Odwoławczej po odwołaniu jednego z wykonawców po otwarciu ofert 26 sierpnia 2024 roku dla rozbudowy 9,3-kilometrowego odcinka, planowana budowa: 2025-2027;
- Mękowarsko – Buszkowo – 10 stycznia 2025 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy 4,3-kilometrowego odcinka, przetarg ma zostać ogłoszony w przyszłym roku, planowana budowa: 2027-2028;
- Buszkowo – 3 października 2024 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy 4,6-kilometrowego odcinka, przetarg ma zostać ogłoszony w przyszłym roku, planowana budowa: 2027-2028;
- Buszkowo – Koronowo – 17 lipca 2024 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy 3,2-kilometrowego odcinka, przetarg ma zostać ogłoszony w przyszłym roku, planowana budowa: 2027-2028;
- Koronowo – Stopka – 13 czerwca 2024 roku złożono wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy 5,8-kilometrowego odcinka, przetarg ma zostać ogłoszony w przyszłym roku, planowana budowa: 2027;
- Stopka – Tryszczyn – Planowane złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla rozbudowy 4,5-kilometrowego odcinka do końca 2025 roku, przetarg ma zostać ogłoszony w 2027 roku, planowana budowa: 2028.